A településről:
A város neve Zöldorom, amely Debrecentől 13 km-re található.
Fejlődő kisvárosnak tekinthető, erre később még kitérek. Az alábbi táblázat
Zöldorom demográfiai eloszlását mutatja:
Népesség száma
|
12462 fő
|
Állandó népesség száma
|
12544 fő
|
Állandó népességből a 0-2 évesek száma
|
499 fő
|
Állandó népességből a 3-5 évesek száma
|
536 fő
|
Állandó népességből a 6-14 évesek száma
|
1685 fő
|
Állandó népességből a 15-18 évesek száma
|
802 fő
|
(Ezek az adatok 2007. december 31-én értendőek.)
A településen a népességvándorlás tekintetében inkább a
bevándorlás van többségben az elvándorlással szemben. Ennek egyik oka a zajos
Debrecenből való kiköltözés a nyugodt kisvárosba. Mivel a bevándorlás létszáma
eléggé magas, ezért egyre nagyobb gondot fog okozni az óvodás és iskolás
gyermekek elhelyezése és ellátása. Ezek alapján elmondható, hogy a város
népessége növekvő tendenciát mutat.
Bevándorlások 2007-ben:
a, Állandó lakosság tekintetében:
Bevándorolt: 70 fő
Menekült: 1 fő
Letelepedett: 34 fő
Egyéb: 15 fő
b, Lakónépesség vonatkozásában:
Bevándorolt: 69 fő
Menekült: 1 fő
Letelepedett: 32 fő
Egyéb: 15 fő
A településen nagy arányban van jelen a munkanélküliség,
összesen 1058 fő a regisztrált munkanélküliek száma a 2008-as adatok szerint.
Ez az országos átlag kétszerese.
A város külterületekkel is rendelkezik, melyek a következők:
Terület
|
Lakosságszám
|
Alsószállás
|
8
|
Csukásdűlő
|
14
|
Dankótelep
|
24
|
Diósváridűlő
|
136
|
Jánostavadűlő
|
60
|
Kiscseredűlő
|
0
|
Ligetdűlő
|
100
|
Lugas
|
708
|
Melegoldal
|
51
|
Mikótelekdűlő
|
50
|
Dávidvölgy
|
1494
|
Tiszti lakótelep
|
49
|
A településen a legtöbb közszolgáltatás elérhető, ez alól
kivétel a gyógytestnevelés, a családi napközi és a házi gyermekfelügyelet.
A Marcipán Iskoláról részletesen:
Az iskola egy központi épülettel és hat telephellyel
rendelkezik. Ezek közül egy végzi a szegregáltan oktatható sajátos nevelési
igényű tanulók oktatását.
Általános iskolai tanulók száma
|
1192 fő
|
Magántanulók száma
|
5 fő
|
Sajátos nevelési igényű tanulók száma
|
63 fő
|
A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók száma
|
336 fő
|
Napközis tanulók száma
|
320 fő
|
Osztálytermek száma
|
53
|
Osztályok száma
|
58
|
Ebből megállapítható, hogy kevesebb osztályteremmel
rendelkezik az iskola, mint ahány osztály jelenleg van.
Az általános iskolát két részre kell osztani, egyik a normál
tantervű, másik a gyógypedagógiai tagozat. Normál tantervűre összesen 1149 fő
jár. Ebből 311 tanuló halmozottan hátrányos helyzetű (továbbra HHH).
Gyógypedagógiai tagozatra összesen 43 fő jár, ebből 25 fő HHH.
Mind a hat telephelyen találunk HHH tanulókat, kiemelkedik
ebből az ötös és hatos számú telephely, ahol a HHH tanulók aránya 65% és 58%.
Az iskolában összesen 102 pedagógus van. Ez megfelelő arány
a diákok létszámához képest!!!
Alsó évfolyamosok száma: 623 fő, ebből 191 fő HHH.
Felső évfolyamosok száma: 569 fő, ebből 145 fő HHH.
Az iskola negatívuma, hogy nincs emelt szintű és két
tanítási nyelvű oktatás sem. Pozitívum viszont, hogy van gyógypedagógiai
tagozat. Gyógypedagógusok létszáma 6, ez oszlik el 2 fő oligofrén pedagógusra,
2 fő tanulásban akadályozottak pedagógiája szakosra és 1 fő logopédusra. Ebből
viszont csak egy hatodik tanít gyógypedagógiai tagozaton, méghozzá egy
tanulásban akadályozottakra specializálódó pedagógus.
Az iskola tanulói közül 63 fő sajátos nevelési igényű (továbbra
SNI). Közöttük van diszlexiás -és súlyos magatartási és tanulási zavaros
gyermek is. 20 fő integráltan, 42 fő szegregáltan oktatható. Az SNI tanulók
segítségére vannak a fejlesztő pedagógusok és a logopédus. Ezen kívül
differenciált képzésben is részesülnek!
A lemorzsolódás arányát vizsgálva az intézményben
megállapítható, hogy az évfolyamismétlők száma az országos alatt van, kerekítve
1,8 %. A 250 óránál többet hiányzók száma sajnos az országos átlag felett van
jóval!
Továbbtanulási mutatók:
Az eddigi statisztikák alapján kimondható, hogy a
gimnáziumba jutók száma roppant alacsony, mindösszesen 16,8%. Ettől viszonylag
jobb adatok vannak a szakközépiskoláról és a szakiskoláról. Ott 49% és 30% az
arány. Legkisebb mértékben a speciális szakiskolák vannak, oda átlagosan 3,5%-a
jut be. Egyik fontos cél tehát, hogy oly módon motiváljuk a gyerekeket, hogy a
gimnáziumba jutók száma növekedjen a következő években.
A tanítás, oktatás mellett kiemelt feladat a tanórán kívüli
programok léte. Ilyen a művészetoktatás, napközi, szakkörök, nyári táborok és
erdei iskola. Ez utóbbi sajnos még nincs megvalósítva, de a többi már működik.
Egy hátránya van, méghozzá az, hogy a HHH tanulók ezekben egyáltalán nem
vesznek részt. Ezeken a területeken tehát szükséges különböző programok
kidolgozása a jövőben!!! Erre azért is van szükség, hogy segítsük elő a
tanulmányaikat.
Az iskola infrastruktúrája:
Eszköz/ létesítmény
|
Darab
|
Logopédiai foglalkoztató, egyéni fejlesztő szoba
|
6
|
Nyelvi labor
|
1
|
Szükségtanterem
|
6
|
Informatikai szaktanterem
|
3
|
Számítógép (min. P4 szintű)
|
31
|
Internet hozzáférése
|
31
|
Tornaterem
|
2
|
Ehhez hozzátartozik, hogy a nyelvi labor a központi
épületben érhető csak el, tehát a telephelyi intézmények csak utazással tudják
ezt igénybe venni. Az informatikai szaktanterem szintén csak a központi
épületben van, de számítógépek vannak a telephelyeken is. Tornaterem sincs a
telephelyeken, ezért ennek kialakítása is fontos feladatunk lesz.
Nagyon szép és részletes kidolgozás! Látszik, hogy sokat dolgoztatok a témákon, és belevetettétek magatok a munkába!
VálaszTörlésA blog elrendezése és kinézete is nagyon jó!
Csak így tovább!
Üdv.: magyarosok
Sziasztok!
VálaszTörlésKöszönjük szépen e kedves szavakat, igyekszünk, amennyire csak tudunk!
Fodor Eleonóra E.