2012. március 28., szerda

Iskolánk bemutatása (településsel együtt)


A településről:

A város neve Zöldorom, amely Debrecentől 13 km-re található. Fejlődő kisvárosnak tekinthető, erre később még kitérek. Az alábbi táblázat Zöldorom demográfiai eloszlását mutatja:

Népesség száma
12462 fő
Állandó népesség száma
12544 fő
Állandó népességből a 0-2 évesek száma
499 fő
Állandó népességből a 3-5 évesek száma
536 fő
Állandó népességből a 6-14 évesek száma
1685 fő
Állandó népességből a 15-18 évesek száma
802 fő
(Ezek az adatok 2007. december 31-én értendőek.)
A településen a népességvándorlás tekintetében inkább a bevándorlás van többségben az elvándorlással szemben. Ennek egyik oka a zajos Debrecenből való kiköltözés a nyugodt kisvárosba. Mivel a bevándorlás létszáma eléggé magas, ezért egyre nagyobb gondot fog okozni az óvodás és iskolás gyermekek elhelyezése és ellátása. Ezek alapján elmondható, hogy a város népessége növekvő tendenciát mutat.
Bevándorlások 2007-ben:
a, Állandó lakosság tekintetében:
Bevándorolt: 70 fő
Menekült: 1 fő
Letelepedett: 34 fő
Egyéb: 15 fő

b, Lakónépesség vonatkozásában:
Bevándorolt: 69 fő
Menekült: 1 fő
Letelepedett: 32 fő
Egyéb: 15 fő

A településen nagy arányban van jelen a munkanélküliség, összesen 1058 fő a regisztrált munkanélküliek száma a 2008-as adatok szerint. Ez az országos átlag kétszerese.

A város külterületekkel is rendelkezik, melyek a következők:

Terület
Lakosságszám
Alsószállás
8
Csukásdűlő
14
Dankótelep
24
Diósváridűlő
136
Jánostavadűlő
60
Kiscseredűlő
0
Ligetdűlő
100
Lugas
708
Melegoldal
51
Mikótelekdűlő
50
Dávidvölgy
1494
Tiszti lakótelep
49

A településen a legtöbb közszolgáltatás elérhető, ez alól kivétel a gyógytestnevelés, a családi napközi és a házi gyermekfelügyelet.

A Marcipán Iskoláról részletesen:

Az iskola egy központi épülettel és hat telephellyel rendelkezik. Ezek közül egy végzi a szegregáltan oktatható sajátos nevelési igényű tanulók oktatását.

Általános iskolai tanulók száma
1192 fő
Magántanulók száma
5 fő
Sajátos nevelési igényű tanulók száma
63 fő
A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók száma
336 fő
Napközis tanulók száma
320 fő
Osztálytermek száma
53
Osztályok száma
58

Ebből megállapítható, hogy kevesebb osztályteremmel rendelkezik az iskola, mint ahány osztály jelenleg van.
Az általános iskolát két részre kell osztani, egyik a normál tantervű, másik a gyógypedagógiai tagozat. Normál tantervűre összesen 1149 fő jár. Ebből 311 tanuló halmozottan hátrányos helyzetű (továbbra HHH). Gyógypedagógiai tagozatra összesen 43 fő jár, ebből 25 fő HHH.
Mind a hat telephelyen találunk HHH tanulókat, kiemelkedik ebből az ötös és hatos számú telephely, ahol a HHH tanulók aránya 65% és 58%.

Az iskolában összesen 102 pedagógus van. Ez megfelelő arány a diákok létszámához képest!!!
Alsó évfolyamosok száma: 623 fő, ebből 191 fő HHH.
Felső évfolyamosok száma: 569 fő, ebből 145 fő HHH.

Az iskola negatívuma, hogy nincs emelt szintű és két tanítási nyelvű oktatás sem. Pozitívum viszont, hogy van gyógypedagógiai tagozat. Gyógypedagógusok létszáma 6, ez oszlik el 2 fő oligofrén pedagógusra, 2 fő tanulásban akadályozottak pedagógiája szakosra és 1 fő logopédusra. Ebből viszont csak egy hatodik tanít gyógypedagógiai tagozaton, méghozzá egy tanulásban akadályozottakra specializálódó pedagógus.
Az iskola tanulói közül 63 fő sajátos nevelési igényű (továbbra SNI). Közöttük van diszlexiás -és súlyos magatartási és tanulási zavaros gyermek is. 20 fő integráltan, 42 fő szegregáltan oktatható. Az SNI tanulók segítségére vannak a fejlesztő pedagógusok és a logopédus. Ezen kívül differenciált képzésben is részesülnek!

A lemorzsolódás arányát vizsgálva az intézményben megállapítható, hogy az évfolyamismétlők száma az országos alatt van, kerekítve 1,8 %. A 250 óránál többet hiányzók száma sajnos az országos átlag felett van jóval!

Továbbtanulási mutatók:
Az eddigi statisztikák alapján kimondható, hogy a gimnáziumba jutók száma roppant alacsony, mindösszesen 16,8%. Ettől viszonylag jobb adatok vannak a szakközépiskoláról és a szakiskoláról. Ott 49% és 30% az arány. Legkisebb mértékben a speciális szakiskolák vannak, oda átlagosan 3,5%-a jut be. Egyik fontos cél tehát, hogy oly módon motiváljuk a gyerekeket, hogy a gimnáziumba jutók száma növekedjen a következő években.

A tanítás, oktatás mellett kiemelt feladat a tanórán kívüli programok léte. Ilyen a művészetoktatás, napközi, szakkörök, nyári táborok és erdei iskola. Ez utóbbi sajnos még nincs megvalósítva, de a többi már működik. Egy hátránya van, méghozzá az, hogy a HHH tanulók ezekben egyáltalán nem vesznek részt. Ezeken a területeken tehát szükséges különböző programok kidolgozása a jövőben!!! Erre azért is van szükség, hogy segítsük elő a tanulmányaikat.

Az iskola infrastruktúrája:

Eszköz/ létesítmény
Darab
Logopédiai foglalkoztató, egyéni fejlesztő szoba
6
Nyelvi labor
1
Szükségtanterem
6
Informatikai szaktanterem
3
Számítógép (min. P4 szintű)
31
Internet hozzáférése
31
Tornaterem
2
Ehhez hozzátartozik, hogy a nyelvi labor a központi épületben érhető csak el, tehát a telephelyi intézmények csak utazással tudják ezt igénybe venni. Az informatikai szaktanterem szintén csak a központi épületben van, de számítógépek vannak a telephelyeken is. Tornaterem sincs a telephelyeken, ezért ennek kialakítása is fontos feladatunk lesz.

2 megjegyzés:

  1. Nagyon szép és részletes kidolgozás! Látszik, hogy sokat dolgoztatok a témákon, és belevetettétek magatok a munkába!
    A blog elrendezése és kinézete is nagyon jó!

    Csak így tovább!

    Üdv.: magyarosok

    VálaszTörlés
  2. Sziasztok!

    Köszönjük szépen e kedves szavakat, igyekszünk, amennyire csak tudunk!

    Fodor Eleonóra E.

    VálaszTörlés