A motívum és a motiváció két szorosan összefüggő fogalom a
pszichológiában.
„A motívum az élő szervezet és a környezet egyensúlyának
egyik legfontosabb mutatója, amely jelzi az organizmus cselekvésre ösztönző
szükségletének pillanatnyi állapotát. Az adott körülmények között, az adott
időpontban a központi idegrendszer uralkodóvá (dominánssá) vált ingere, amely
bizonyos elsődleges (organikus), illetve másodlagos (társadalmi, kulturális)
szükségleteknek és azoknak és azoknak a környezeti ingereknek a szintéziséből
áll elő, amelyek alkalmasak arra, hogy a fenti szükségleteket kielégítsék.”
(Pszichológiai alapfogalmak kis enciklopédiája, 122. oldal, Tankönyvkiadó;
Budapest 1984)
Ezekből a motívumokból épül fel a motiváció. Egyfajta
hajtóerő, a latin eredetű movere igéből ered, aminek jelentése mozogni,
mozgatni. Minden olyan cselekvést magába foglal, ami belső tényezőkön alapul.
Ez határozza meg továbbá a szervezet aktivitásának mértékét és a viselkedés
hatékonyságát.
Didaktikai szempontból is fontos a motiváció, mert jelentős
befolyással bír a tanulás témakörében. Célja a tanulás során a figyelem és
érdeklődés felkeltése valamint fenntartása. Motiváltság minden tanulóban van, s
a pedagógus feladata, hogy ezt előhozza a tanulóból és fejlessze is azt. A
motívumokból felépülő motivációt el lehet érni például külső ösztönzéssel,
értékeléssel, vitákkal, sikerélménnyel, jutalmazással vagy büntetéssel.
A motivációnak két alapvető fajtája van:
-Belső motiváció: igazából ez jelenti a valós motivációt,
hiszen ekkor az adott cselekvés végrehajtása saját magunknak okoz örömöt,
boldogságot, s nem kell valamiféle külső ösztönző erő a feladat teljesítéséhez.
-Külső motiváció: ez a tulajdonképpeni büntetés/ jutalmazás,
azaz valamilyen külső eszközt vonunk be hajtóerőnek. Hátránya, hogy hatása
sokkal rövidebb ideig tart és a büntetés sokszor gátakat alakíthat ki a
tanulóban.
Iskolánkban fontos feladat a megfelelő motiváltság
kialakítása a tanulók és pedagógusok szemszögéből is. Legalapvetőbbek közé
tartozik, hogy a tanító/tanár személyesen ismerje meg a tanulóit, képes legyen
tanulói csoportokat kialakítani.
Érdekes kérdés az iskolában az osztályozási rendszer. Ha a
pedagógus túl szigorúra veszi azt, akkor esetleges kudarcok érhetik a diákot,
ami rossz irányba befolyásolja a tanulási folyamatát. Fel kell tehát állítani
egy olyan szabályrendszert, ami minden esetben igazságos és elkerüli a kudarcok
lehetőségét. Erre az a javaslat, hogy nem kell összehasonlítani az
osztálytársak tanulmányi munkáját, hanem mindenkit a képességeihez mérten kell
osztályozni és kiemelni a munkáját.
Természetesen ahhoz, hogy kialakuljon a belső motiváltság,
meg kell velük értetni, hogy miért is van szükség tanulásra. Elmondhatjuk
nekik, hogy azt, amit megtanulnak, képesek lesznek hasznosítani a mindennapi életben
is. Ezekre érdemes hozni nekik rengeteg példát is!
Fentebb már esett szó a versenyeztetésről,
összehasonlításról, de azt eddig nem hangzott el, hogy pozitív irányba is
elfordulhat ez a cselekvés. Hatékonyan lehet végeztetni ezt akkor, ha
mindenkinek ugyanakkora esélye van a győzelemre (ez hatványozottan fontos a HHH
gyerekeknél). Ezért inkább én a csapatban való versenyeztetést javasolnám az
egyéni helyett. Az is lényeges, hogy egy-egy csapat tagjait is úgy válasszuk
meg, hogy teljes mértékben kiegyenlítettek legyenek az esélyek! Ilyen versenyes
feladatnak lehet ajánlani a szimulációs játékokat, vitákat, érvelő esszéket, s
ha lehet, a tanulmányi megmérettetést hanyagoljuk!
Ezeket az interaktív feladatokat azért is jó végeztetni,
mert a gyerekek kedvelik azt, ha közvetlenül reagálhatnak egy témáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése